Kysymyksiä ja vastauksia

Kysymyksiä ja vastauksia Suomen Akatemiaa koskevan lain muutosesityksistä (1.7.2014)

Mikä on strategisen tutkimuksen neuvosto?

Lain Suomen Akatemiasta mukaan se päättää valtioneuvoston teema-alueita ja painopisteitä koskevaan päätökseen perustuen kansallisesti keskeisten strategisten tutkimushankkeiden valinnasta sekä vastaa hankkeiden seurannasta ja vaikuttavuuden arvioinnista. Strategisen tutkimuksen neuvosto (STN) toimii Suomen Akatemian yhteydessä.

Miksi tarvitaan uusi elin?

Julkisessa päätöksenteossa on entistä enemmän ratkaistavana ns. viheliäisiä ongelmia, joihin on vain osittaisia tai epätyydyttäviä ratkaisuja. Päätöksentekoa varten on aiemminkin tarvittu todennettua tietoa, mutta nyt valtioneuvosto haluaa tutkittua tietoa tietyistä, aika ajoin tarkistettavista teemoista saadakseen työkaluja ratkoa Suomen kilpailukyvyn ja pohjoismaisen hyvinvointivaltion toimintojen säilyttämiseksi ja parantamiseksi. Valtioneuvosto teki periaatepäätöksen 5.9.2013, jossa se linjasi, että Suomen tutkimus- ja innovaatiorahoituksen valikoimaan tarvitaan strategisen tutkimuksen rahoitusväline. Tarve uuteen instrumenttiin on noussut esiin useissa tutkimus- ja innovaatiojärjestelmämme kansainvälisissä arvioinneissa.

Millaisia ovat muutosten taloudelliset vaikutukset?

Valtion tutkimuslaitoksilta, Suomen Akatemialta ja Tekesiltä siirretään rahoitusta strategisen tutkimuksen neuvoston toimintaan. Hallituksen 3.4.2014 kehyspäätöksen mukaisesti strategisten tutkimushankkeiden monivuotiseen rahoitukseen on vuosittain myönnettävissänoin 57 miljoonaa euroa vuodesta 2015 alkaen huomioiden päätetyt sopeutustoimet ja sisältäen hallinnointikulut.

Milloin muutokset tulevat voimaan?

Lakiehdotus lain Suomen Akatemiasta muuttamiseksi hyväksyttiin valtioneuvostossa kesäkuun 2014 lopussa ja laki tuli voimaan 1.7.2014.

Miten päätetään STN:n kokoonpanosta?

  • STN koostuu puheenjohtajasta ja 8 jäsenestä
  • Toimikausi on enintään 3 vuotta, enintään 3 vuoden jatkokausi on mahdollinen
  • Valtioneuvosto päättää opetus- ja kulttuuriministeriön esittelystä
  • STN asetetaan elokuussa 2014
  • Jäsenten tulee olla tunnustettuja tutkijoita tai tutkimuksen asiantuntijoita, jotka edustavat tutkimuksen käyttäjiä. STN:n jäsenillä tulee olla kokemusta laajoista hallinnon tai elinkeino- ja muun työelämän taikka tutkimuksen muutosten johtamisesta, mutta yhden henkilön ei tarvitse kattaa kaikkia näitä kriteerejä

Joko strategisen tutkimuksen neuvoston jäsenet (1+8) on valittu?

Ei. Lain Suomen Akatemiasta mukaisesti opetus- ja kulttuuriministeriö esittelee valtioneuvostolle jäsenistön kokoonpanon. Opetus- ja kulttuuriministeriö pyysi jäsenesityksiä laajalta toimijajoukolta ja on niitä hyödyntäen valmistellut esityksen neuvoston kokoonpanosta pyrkien turvaamaan jäsenten osaamisten kokonaisuuden monipuolisuuden.

Milloin STN tekee ensimmäiset päätökset strategisesta tutkimusrahoituksesta?

Keväällä 2015

Mille aihealueille rahoitusta tullaan kohdentamaan?

  • Aihealueet eivät ole vielä tässä vaiheessa tiedossa. Rahoituksen kohdentamisessa sekä Strategisen tutkimuksen neuvostolla että valtioneuvostolla on oma roolinsa:
  • STN:n aloite tutkimuksen teema-alueista ja painopisteistä VN:lle (tavoite 9/2014)
  • Valtioneuvosto päättää tutkimuksen teema-alueet ja painopisteet (tavoite 11/2014)
  • STN käynnistää ensimmäisen tutkimushankkeiden ohjelmahaun (tavoite 11-12/2014)

Miten kansallista vastinrahoitusta voidaan STN:n päätöksellä myöntää EU-hankkeille?

STN voi myöntää, mikäli tukee strategisen tutkimusohjelman tavoitteita, mutta rahoituksen volyymi ja kriteerit ovat vielä avoinna. VATT on OKM:n toimeksiannosta selvittänyt kansainvälisen vastinrahoituksen konseptia ja kansainvälisen tutkimusrahoituksen toteutuneita tasoja suomalaisessa tutkimus- ja innovaatiojärjestelmässä. Selvitys on julkaistu sähköisessä muodossa.

Mitkä ovat STN:n tarkemmat rahoitusmenettelyt (rahoituksen täysimääräisyys, kokonaiskustannusmallin soveltaminen, jne)?

  • Valmistelu etenee vaiheittain
  • Ensimmäisenä vaiheena on STN:n perustaminen Suomen Akatemian yhteyteen, mikä edellyttää muutosta lakiin Suomen Akatemiasta.
  • Valtion vuoden 2015 talousarvioon tulee STN:n käyttöön uusi strategisen tutkimusrahoituksen momentti
  • STN päättää tarkemmat rahoitusmenettelyt

Onko rahoituksen siirroilla henkilöstövaikutuksia?

Valtioneuvosto on päättänyt strategisen tutkimuksen neuvoston perustamiseen liittyvistä rahoitussiirroista ja ne toteutetaan hallinnonalojen yhteistyönä osana valtiona talousarviosääntelyä. VNp 5.9.2013 käsittelee rahoitussiirtojen henkilöstövaikutuksia.

Miten turvataan samanaikaisesti tutkimuksen yhteiskunnallinen merkitys ja korkea tieteellinen taso?

Strategisen tutkimuksen rahoitusvälineellä rahoitettavaksi valittavat aihepiirit tulevat olemaan niin laajoja, että teemojen alle todennäköisesti osuu jo nyt merkittävä osa suomalaisesta korkeatasoisesta ja yhteiskunnallisesti varteenotettavasta tutkimuksesta. Yhteiskunnallinen merkitys ja tieteellinen vaikuttavuus eivät poissulje toisiaan.

Miten käy tieteen vapauden?

  • Suunniteltu strategisen tutkimuksen rahoitustaso vastaa noin kolmea prosenttia Suomen julkisesta tutkimus- ja kehitystyöpanoksesta ja muutamaa prosenttia Suomen kilpaillusta tutkimusrahoituksesta
  • Valtioneuvosto määrittelee strategisen tutkimuksen teema-alueet niin, että rahoitusta hakeville jää täysi vapaus suunnitella mahdollinen rahoitushakemuksensa tutkimuksen lähtökohdista.
  • Valtioneuvosto tai sen ministeriöt eivät määrää tai päätä, kenen on tehtävä strategista tutkimusta mistäkin aiheesta, eikä osallistu hankevalintaan tai rahoituspäätösten tekoon
  • Suomen Akatemian rooli tieteellisen tutkimuksen rahoittajana säilyy ennallaan, sillä tieteellisten toimikuntien rahoittaman tutkimuksen järjestelyihin ei esitetä muutoksia. Tieteellisten toimikuntien kautta myönnettävä rahoitus on noin kuusinkertainen verrattuna strategisen tutkimuksen neuvoston myöntämään rahoitukseen.

Mitä muutoksia tulee tutkimusinfrastruktuurien osalta?

Akatemian asettaman nykyisen kansallisen tutkimusinfrastruktuurien asiantuntijaryhmän toiminta vakiinnutetaan. Tutkimusinfrastruktuurikomitea korvaa nykyisen asiantuntijaryhmän. Komitea lisätään lakiin Suomen Akatemiasta, jolloin komitea voi tehdä rahoituspäätöksiä.

Mikä on tutkimusinfrastruktuurikomitea? Komitean tehtävänä on seurata ja kehittää kansallista ja kansainvälistä tutkimusinfrastruktuuritoimintaa, päättää hankkeiden valinnasta sekä vastata hankkeiden seurannasta.

Miten ja miksi Suomen Akatemian hallituksen kokoonpano muuttuu?

  • Aiemmin hallitukseen on kuulunut pääjohtajan lisäksi tieteellisten toimikuntien puheenjohtajat sekä kolme valtioneuvoston määräämää jäsentä.
  • Lakimuutoksen jälkeen hallituksessa on puheenjohtajan lisäksi vähintään viisi ja enintään seitsemän jäsentä. Tieteellisten toimikuntien puheenjohtajat eivät olisi jatkossa hallituksen jäseniä, mutta heillä on läsnäolo- ja puheoikeus hallituksen kokouksissa. Strategisen tutkimuksen neuvoston ja tutkimusinfrastruktuurikomitean puheenjohtajilla on hallituksessa samankaltainen asema.
  • Hallituksen toimintaa halutaan uudistaa Suomen Akatemian reagointikyvyn parantamiseksi aiempaa nopeammin muuttuvassa toimintaympäristössä. Muutosta suositeltiin myös Akatemian kansainvälisessä arvioinnissa 2013.

Miten tieteen akateemikkojen määrä muuttuu ja miksi?

Tieteen akateemikon arvonimi voisi vastaisuudessa olla enintään kuudellatoista henkilöllä nykyisen kahdentoista sijaan. Määrän nostamista puoltaa kotimaisen tiedeyhteisön koon kasvu ja tutkimuksen tason nousu.

 

2 thoughts on “Kysymyksiä ja vastauksia

  1. Onko rahoituksen siirroilla henkilöstövaikutuksia?
    Tähän kysymykseen ei vastata, vaan viitataan dokumenttiin VNp 5.9.2014.
    Mistä löytyy VNp 5.9.2014?

    Todellisuudessa rahoituksen siirrot johtavat satojen ihmisten irtisanomisiin.

Kommentteja?